top of page

TSVETINA SVETLINOVA

Uppdaterat: 14 apr.

Intervjuad i samband av Vythess-låten 'Need Some Space' [Independent]


Bildrättigheter, Press.


Vad handlar 'Need Some Space' om. Vad inspirerade dig att skriva låten?

– 'Need Some Space' är en låt om en vändpunkt, det första steget, bör

-jan på en ny helande resa, att äntligen ta äganderätten över dina eg- na handlingar och läkande efter en period av möda och av att ha var- it rädd för att avsluta en destruktiv cykel. Jag hade ett hårt ögonblick

i mitt liv och jag ville att denna låten skulle påminna mig om styrkan jag hade i det ögonblicket, att jag är kapabel till att vara stark, att göra anspråk mitt eget utrymme. Att ha viljekraften att sätta sig själv för -st och vara snäll mot sig själv trots misstag eller hur en behandlats.


Jag tror att denna låten är det kronologiskt första steget av en läknings -process, den skapar utrymmet och tid för en själv att reflektera och vårda en själv. Det är en anthem för att återta ens självständighet och makt efter en period av att ha tagits över av ledsamhet eller giftighet.


Detta är också den första låten från din kommande EP. Vilken glimt ger den här låten av helheten. Vad är det som kommer att hålla ihop låtarna?

– Resten av låtarna är kronologiskt sammankopplade, med ursprung i samma egentligen, vad som fick mig att verkligen tänka på helande. Med start i insikten, till förverkligandet, behöver en utrymme till det.


När du släppte din förra EP var den helt ditt egna språk, bulgariska. Hur tycker du det är att skriva på engelska nu. Går det lika lätt för dig?

– Jag tror att använda ett annat språk är som att använda ett annat in -strument, var och en har sina egna specifikaliteter och svåra och lät -ta delar. Jag skulle inte säga att det är riktigt jämförbart. Jag uppskat -tar bara att använda båda på sina egna sätt för olika syften och utfall.


Ursprungligen från Bulgarien men nu baserad i Groningen, Nederländer-na. Hur skulle du beskriva det musikaliska meckat du befinner dig i där?

– Nederländerna är ganska internationellt så det finns så mycket oli- ka slags musik, och det är en plats där till och med nisch-musik kan

ha en publik, vilket är det som intresserar mig mest. Det ger rum till alternativ musik att utvecklas så man kan lära sig så mycket. Jag njut- er verkligen av att kunna se många av mina favoritartister live i Bulg- arien, men det är mindre chans till det grund av nisch-aspekten. Det finns grymma festivaler för jazz- eller elektronisk musik jag bes -öker, men här kan man verkligen hitta allt som en är intresserad av.


Hur länge är det som musiken och kreativiteten varit en del av ditt liv?

– Jag började ta sånglektioner när jag var fyra, men jag antar att kre- ativiteten alltid har varit där. Jag kommer ihåg hur jag som barn var

uppspelt över att lära mig skriva att jag inte behövde lära mig mina dikter utantill längre, jag hade alltid den här lusten och behovet av att uttrycka mig själv och med åren blev de verktygen mer tillgängliga.


Känner du nånsin någon press eller stress kring att vara produktiv som artist. Att man måste ge ut låtar i en viss takt eller vara på ett visst sätt?

– Nuförtiden har människor väldigt låg uppmärksamhetsförmåga, så även om en skapar något som människor genuint älskar, kommer de att glömma det inom de närmaste dagarna bara för att de översvämm -as av en enorm mängd media, så för att kunna växa ens community måste en verkligen vårda det regelbundet, vilket inte är något lätt att göra, eftersom de flesta inte riktigt kan tvinga fram inspiration. Men jag försöker däremot upprätthålla nån balans som gör att jag inte br- änner ut mig, och jag försöker påminna mig själv om att det alltid är prioritetet att i slutet av dagen kunna komma ut med autentisk musik.


Vad ger det dig personligen att ha det här "Vythess"-projektet i ditt liv?

– Jag tror först och främst att det tillåter mig att uttrycka och dela id- éer på ett sätt som skulle vara svårare utan ett alias, tekniskt ger det

mig frihet och distans mellan mig själv och mig som artist, vilket ock -så kan vara viktigt för att förhindra utbrändhet. Det har också hjälpt mig att lära mig mycket mera om mig själv och vad jag står för, vilka färger och sounds jag beskriver mig själv med. Jag återupplever allt- ing i mina låtar före, under och efter skapandet och släppet. Jag väx- er som en person och förstår mig själv och mina känslor bättre. Det

finns någonting värdefullt med att manifestera sin sårbarhet ut till världen ett säkert "socialt acceptabelt sätt" vilket konst essentiellt är. Det är därför jag skulle säga att det främst betyder frihet för mig.


Du har även släppt 'Pedestal'. Hur mycket "space" blir det mellan låtarna?

– De första tre låtarna kommer att släppas varje månad och sen kom -mer jag släppa hela EP:n. Jag ville ge tid tid för människor att verklig -en känna berättelsen på EP:n steg för steg och också känna det nat- urliga sättet för hur jag upplevde att skriva musiken där varje månad var en annan fas av min helande resa och varje månad upptäckte jag något nytt om mig själv och om processen av att vårda men också kon -frontera sig själv på ett konstruktivt men medkännande sätt. Det är så att varje ny månad representerar ett annat fragment av processen och det förklarar även var titeln 'Fragments of Healing' kommer ifrån.


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page