KATJA BRUNOTTE
- Daniel John
- 6 feb.
- 4 min läsning
Uppdaterat: 14 apr.
Intervjuad i samband av låten 'I Need To Know' [DIGIDI Music]

Bildrättigheter, Press.
Det var bara i januari som du annonserade att du blivit signad med Digi- di. Men hur länge har ni arbetat mot denna "launchen" bakom kulisserna?
– Jag började skriva musik med Erik Aglert, co-founder och Creative Director på DIGIDI, i maj 2024. Under året arbetade vi intensivt både i och utanför studion med att få till en riktigt kraftfull, rolig och med -ryckande debutlåt, resultatet blev 'I Need To Know' och jag hade in- te kunnat vara mer nöjd än vad jag är över min singel! Parallellt spel- ade vi in en musikvideo till 'I Need To Know', där jag tycker att vi lyck
-ades fånga och porträttera låtens busighet och weirdness på ett myc -ket kreativt och kaxigt sätt. Under 2024 skrev vi även på flera andra låtar som jag ser så mycket fram emot att dela med mig av under det här året. Några av låtarna fick publiken på min releasekonsert på Sc- ala i februari höra. Basen för låtskriveriet med DIGIDI och producen
-ter har varit huvudsakligen i Stockholm och London, två städer som ligger mig varmt om hjärtat. Med nyheterna om signingen nu i janu- ari och släppet av 'I Need To Know' i februari, blev det en sådan enorm laddning och eufori.
Din historia med musiken går så klart tillbaka än mycket längre. Du och musik är ett par vars relationsstatus det inte har varit någon fråga om?
– Det stämmer bra och det är jag mycket tacksam för. Alla år av musik i mitt liv, vad gäller både plugg- och hobbysammanhang, har format mig till den artist jag identifierar mig som idag. Pianot som instrum- ent har alltid varit närvarande i hemmet så länge som jag kan minnas.
Med två storasystrar som tog pianolektioner under uppväxten och för -äldrar som uppskattar klassisk musik, blev jag själv introducerad till det klassiska pianospelet vid sju-åtta års ålder. I drygt tio år höll jag i pianostudierna och det har jag mycket av mina musikaliska kunskap -er att tacka för.
Vad skulle du säga att du står på för influenser, må det vara i pop- eller från din tidigare mångfacetterade musikbakgrund, vars många nyanser går långt bortom discokulans glittrande spegel-reflektioner vi hör här?
– Discons värld med musik, kläder och kultur är nåt jag älskar och där hittar vi frontfigurer som Donna Summer, Diana Ross och Sister Sle- dge. Om man tittar bortom 70-talet influeras jag mycket av nutida pop
som är sådär riktigt poppig och kaxig som bara pop kan vara. När man lyssnar på 'I Need To Know' ska det kännas just så, lite som att en jui- cy färgglad godis poppar i munnen när man biter på den. Det är hela
paketet som tilltalar mig, alla ikoniska musikvideor som har kommit till världen av Beyoncé, Lady Gaga och Rihanna och estetiken runt de -ras shower och turnéer. Sen ser jag mycket upp till den svenska pop -industrin med artister som Agnes och Icona Pop. Jag hämtar inspir- ation från allt möjligt och kokar ihop det till mitt eget sound, även kl- assisk musik är något man kan höra inslag av i min musik, exempel- vis stråksektionerna i 'I Need To Know'. Vi ser kvinnor som Tyla, Raye,
Addison Rae, och Charli XCX totalt dominera branschen. Och de gör
det oerhört skickligt.
'I Need To Know' tar plats i det osäkra dejting-stadiet när man inte rikt- igt vet vart man har varandra, där den ena kanske vill för lite eller den andra, kanske, too much too soon. Det är ju inte bara alltid lätt att veta vem i ekvationen som man är. Vad var det som fick dig att skriva låten?
– Ja! Vad som fick mig att välja mina ord med omsorg, till låttexten i 'I Need To Know', var år av just den känslan du beskriver så bra, ovissh- et, förvirring och desperation mellan två personer i en icke-kommu- nicerad relation. Jag har varit med om liknande situationer upprepa- de gånger och när vi under de första låtskrivarstunderna satt med 'I
Need To Know' var jag mitt inne i just en sån relation. Det blev ett sätt för mig att ta ut aggression, frustration och samtidigt kärlek på sam- ma gång. Vad jag även har upplevt är att jag har vänner och familj som
varit med om samma problem och därför är det min önskan att många känner igen sig i texten.
Du firade på alla hjärtans dag, samma dag som releasen, med att dejta publiken nere i Scalakällaren. Kände du av all kärlek under den dagen?
– Kärleken i rummet flödade och kvällen på Scala var helt klart något utöver det vanliga! Det var en sådan lyckad och oförglömlig afton på så många sätt och framför allt hade jag och bandet otroligt roligt på sc -en. Jag levde på lyckoruset i veckor efter och kommer att minnas kv- ällen så länge jag lever. Vad som gjorde mig mest smickrad var det fak
-tum att konserten blev slutsåld och att vi dessutom behövde stoppa ett stort gäng utanför som, tyvärr, inte fick plats! Sedan måste jag sä- ga att jag tycker det blev en riktigt flörtig stämning i lokalen, en sann
Valentines-feeling, hade inte kunnat önska mig en bättre dejt än den publiken kvällen till ära.
'I Need To Know' är den enda låten än så länge men du har ju ett helt al- bum som väntar på att komma ut i höst. Vad kan du teasa om det i dag?
– Precis, längtar! Vad jag kan avslöja, so far, om albumet är att det ko- mmer att vara en härlig blandning av låtar. Kalla det genreöverskrid- ande eller experimentellt, i vilket fall är det en mix av sounds, beats,
och budskap som jag på så sätt hoppas kommer att nå ut till så många
som möjligt. Det finns alltså något för alla på albumet, lugnt, trapigt,
party och naturligtvis massvis med pop. Varje låt speglar någon av al- la mina sidor och "subkaraktärer" som mitt artisteri bjuder på. Lekf- ullt och humor är till stor del viktiga nyckelord för kommande album.
När kommer nästa låt ut?
– Väntan kommer hålla i sig i några veckor till, det kan jag åtminsto- ne säga så alla nya som gamla lyssnare kan förvänta sig något nytt in- om kort. Våren blir fantastiskt händelserik med inte bara nya låtar ut- an även musikvideor och spelningar.
Håll utkik!
INTERVJU DE DANIEL JOHN